Advertisement:
@ FAIRY.MAHDZAN.COM

 

Perkataan 'Indon'
by Nasrullah Ali-Fauzi (6-Mar-2005) | Readers Say

Perkataan 'indon' begitu sederhana. Jumlah hurufnya lima sahaja: i, n, d, o dan n. Suku katanya pula hanya dua: in dan don. Pengucapannya juga begitu mudah: indon.

Tetapi, apa erti 'indon'? Jawapnya, tak ada sama sekali. Bagaimana apabila tulisannya macam ini: 'Indon' (dengan 'I' kapital)? Sekali lagi, saya pasti, jawapnya sama sahaja.

Dalam mana-mana kamus pun, selepas saya selidiki, tidak dijumpai perkataan atau entry 'Indon'. Termasuk, sebagai misalan, dalam kamus Times Comparative Dictionary of Malay-Indonesian Synonyms, yang dikumpulkan oleh Dr. Leo Suryadinata dan diedit oleh Prof. Abdullah Hassan (Singapura dan Kuala Lumpur: Times Books International).

Namun di Malaysia ini (juga Singapura), seperti kita maklumi bersama, kita pasti kerap mendengar atau membaca perkataan 'Indon'. Maksud atau ertinya, 'semua hal berkenaan dengan Indonesia, utamanya warga atau masyarakatnya'.

Saya tidak tahu secara pasti, sejak bila perkataan itu mulai digunakan, dan siapa pula yang memulainya. Faktanya, sampai hari ini, perkataan itu kerap dijumpai di mana-mana tempat: di kedai-kedai teh tarik, di jalan-jalan, lebih-lebih lagi di media --utamanya media cetak. Hampir setiap hari, ada sahaja media cetak Malaysia yang menggunakan perkataan tersebut dalam beritanya.

Sebagai bukti, saya sedut beberapa tajuk berita ini: 'Wanita Indon paling ramai mati ketika bersalin' (Berita Harian, 8/5/2004, ms. 18); '2 Indon miliki 50 kg ganja' (Harian Metro, 6/7/2004, ms. 1); 'Indon couple con policeman' (New Straits Times, 14/7/2004, ms. 12); 'Indon Police Closing in on Bomb-Makers' (The Malay Mail, 7/7/2004, ms. 7); 'Indons vote for new president' (The Star, 6/7/2004, ms. 20). Itu setakat dalam tajuk, belum lagi ditambah dengan kandungan beritanya.

Pada masa-masa awal berada di Malaysia, saya --mungkin juga Warga Negara Indonesia (WNI) lainnya-- hanya tersenyum sahaja ketika mendengar dan membaca perkataan tersebut. Ada semacam kelucuan di dalamnya.

Hal semacam ini juga berlaku tatkala saya --atau sesiapa sahaja-- mendengar atau membaca beberapa perkataan Melayu Malaysia lainnya, yang agak berbeza pengucapan serta maknanya dengan perkataan Melayu Indonesa. Sebagai misal, 'beda' (Indonesia) dan 'beza' (Malaysia); 'rahasia' (Indonesia) dan 'sulit' (Malaysia); 'mobil' (Indonesia) dan 'kereta' (Malaysia) dan lain-lain. Saya pasti, orang Malaysia sendiri juga akan memiliki kesan serupa.

Tetapi, setelah dua-tiga tahun berada di Malaysia, muncul perasaan bosan ke atas penggunaan perkataan 'Indon'. Bukan setakat bosan, malah muncul pula rasa geram dan semacamnya. Manakala istilah itu terbaca atau terdengar, perasaan-ke-Indonesia-an saya sepertinya agak 'terganggu'. Mengapa tidak ditulis atau disebut secara lengkap dan utuh, 'Indonesia', atau –apabila mau dipendekkan lagi-- WNI?

Secara berterus terang, saya tidak setuju perkataan 'Indon' digunakan untuk menyebut 'semua hal berkenaan dengan Indonesia, utamanya warga atau masyarakatnya'. Sebabnya, pertama, perkataan itu sudah jelas dan pasti salah secara tata bahasa kerana tidak ada dalam mana-mana kamus pun. Dan kedua, lebih penting lagi, penggunaannya berkonotasi negatif, terkesan melecehkan dan merendahkan (degrading) masyarakat Indonesia.
Pihak Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI/Indonesian Embassy) di Kuala Lumpur juga melahirkan rasa kurang senang apabila media setempat kerap menggunakan perkataan itu.

Menurut Budhi Rahardjo, Kepala Bidang Penerangan KBRI, perkataan 'Indon' adalah sesuatu yang 'merendahkan' (degrading). 'Justeru itu kami memohon jasa baik Kerajaan Malaysia dan media cetak negara ini agar tidak lagi menggunakan perkataan tersebut. Kami juga menghimbau agar media-media setempat menggunakan istilah 'Indonesia' secara lengkap,' jelasnya (Lihat: 'Indonesia kurang senang media guna perkataan 'Indon'', Utusan Malaysia, 12 Julai 2004, m.s. 16).

Bagaimanapun, lain di media, lain pula di masyarakat luas di Malaysia (juga Singapura). Inilah persoalannya: penggunaan perkataan 'Indon' sudah menjadi hal yang biasa dan lumrah digunakan oleh masyarakat luas. Malah, ironisnya, tak sedikit WNI yang justeru ikut-ikutan menggunakannya.

Berasaskan helah 'kebiasaan' dan 'kelumrahan' semacam itulah yang juga saya dengar terus dari Encik Rusdi Abdullah, seorang pensyarah Bahasa Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Menurut beliau, tiada sebarang maksud untuk menghina atau melecehkan apabila orang Malaysia atau sesiapa sahaja menyebut orang Indonesia dengan perkataan tersebut.

Encik Rusdi mungkin benar. Saya pun teramat maklum dengan penjelasan beliau yang amat meyakinkan itu. Mungkin saya seorang sahaja yang terlalu merasa berlebihan, walau tentu sahaja juga tiada masalah untuk mempersoalkannya.

Bagaimanapun, saya --semoga juga seluruh WNI lainnya di Malaysia-- teramat berharap dan berkeyakinan bahawa suatu saat nanti tiada lagi perkataan 'Indon' digunakan, selain 'Indonesia' atau 'WNI', samaada dalam media cetak mahupun dalam percakapan masyarakat Malaysia (juga Singapura).

Selain itu, sambil mengetepikan jauh-jauh sifat buruk sangka berkenaan dengan 'lecehan' masyarakat di Malaysia ke atas WNI dengan perkataan itu, saya juga amat berharap seluruh WNI --khususnya di Malaysia dan Singapura-- juga perlu berbuat sesuatu.

Sebuah cara paling sederhana, sebagai contoh, saya selalu menolak apabila disebut atau dipanggil 'orang Indon', sambil pula menjelaskan bahawa saya adalah orang 'Indonesia'. Dalam penulisan perkataan 'Indonesia' pun, apabila hendak dipendekkan, lebih baik digunakan singkatan atau kependekan 'Ind' atau 'Ina' yang sudah popular berbanding 'Indon'. Saya merasa pasti, apabila seluruh WNI di Malaysia berbuat demikian, niscaya akan ada pengaruh yang besar.

Sebagai penutup, saya mengajak dan menghimbau kepada seluruh masyarakat Malaysia, panggillah kami 'orang Indonesia', bukan 'orang Indon'. Dan kepada media, sebutlah kami dengan perkataan 'Indonesia', atau 'WNI', bukan 'Indon'. Dengan sebutan itu, niscaya nilai berita Saudara akan terasa lebih bermakna.

Nasrullah Ali-Fauzi, Pelajar Siswazah asal Indonesia pada Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi.

Related stories:

Don't Call Them 'Indon' Pandangan seorang anak Malaysia tentang isu 'Indon'

Indon (Kompas.com, 11-Dec-2004)

Sebab istilah `Indon' tidak digemari (Utusan Malaysia, 12-Jul-2004)

Other article(s) by Nasrullah Ali-Fauzi on Myindo.com:
Penantian Nirmala

Shop for cute MyIndo.com t-shirts and souvenirs!

Readers' Comments: 116 entries

#116 Putra 25-Jan-2010, 02:06 MYT
Bagaimana kalau kami - bangsa Indonesia - memberikan trade mark pada bangsa kalian - Malaysia - sebagai Malingsia. Tahu kan artinya Malingsia? Apakah kalian setuju dengan trade mark tersebut?

Cobalah kalian menyebut kami dengan sebutan yang benar.

#115 redza 15-Jan-2010, 18:13 MYT
Seharusnya media bersikap profesional dalam menulis, jangan menyingkat-nyingkat indonesia menjadi indon. Karena media di indonesia pun menulis negara2 selalu dengan tulisan lengkap, seperti malaysia, singapura, fiipina dll.
Dan juga orang indonesia lebih familiar dengan panggilan indo, terdengar agak aneh apabila mereka dipanggil indon.

#114 Malay of Malaysia 30-Dec-2009, 15:47 MYT
Perkataan Indon itu merupakan 'trade mark' atau 'subjek' bagi merujuk kepada sesuatu bangsa atau negara seperti Bangsa - Malay,Melayu,Aussie, Swiss dll.Apa salahnya.Anda perlu bangga dengan panggilan itu.Sebenarnya kalian semua paranoid dan low self esteem kerana sendiri yang merasa bangsa anda rendah,kerana itu anda berasa marah...fikir2kan

#113 ramli p - Website   8-Dec-2009, 01:19 MYT
Respected to FAiry and friend,

saya anak melayu tanjung pinang tempat tinggal saya dekat sekali dengan malaysia dan singapore,jadi sebagai WNI saya sangat anti terhadap orang yang memanggil WNI itu indo*,,..,bagaimana pendapat anda jika kami WNI ini memanggil anda dengan sebutan MALON=MALAY-LONT***, pastinya anda dan warga malaysia tak akan bersetuju dengan panggilan itu.. renungkanlah sebelum berbicara..

salam hangat

ramli P

#112 batu_nisan 31-Oct-2009, 19:20 MYT
@Ahmad Safwan
Hahhahhaha ….. bener, bener …. dasar Uber Alles.

INDONESIA = IN-DO-NE-SIA bukan IN-DON dst. Itu yang benar kalau kamu mau mengajak ke dalam ranah Tata Bahasa. Lihat, tidak ada INDO* khan?

Kalau kalian mengaku saudara, berbuat baiklah. Panggil saudara itu dengan nama yang disukai oleh si saudara itu. Jelas sudah diminta jangan lagi manggil INDO*, eh masih aja bebal. Seperti ini mengakunya bermartabat? Orang Minangkabau dan Orang Papua yang struktur bahasanya penuh dengan singkatan saja tidak semalas Anda, mereka mau dan mampu menyebutnya secara lengkap INDONESIA.

Kalian sebut kami INDO* kami biarkan dengan harapan, saudara-saudara kami di sana tidak makin menderita. Ternyata harapan itu tidak terwujud.

Kamu hanya ikut-ikut kaum kamu memanggil-manggil INDO* tanpa tahu makna yang sebenarnya. Kamu tidak tahu asal-usul kata itu sendiri, menyedihkan.

Ingat, remeh bagi Anda belum tentu remeh bagi orang lain. Itu yang Pertamax.

Yang kedua ialah isu budaya. Silahkan pakai dan gunakan budaya itu, tapi jangan coba untuk mematah-belokkan bahwa budaya itu berasal dari sana. Bersikap Jujurlah, kalau Anda Muslim, gunakanlah ilmu Hadis, sebutkanlah riwayat budaya itu. Ingat kasus Reog Ponorogo? Kalian mengaku cerita Reog merupakan bagian sejarah Nabi Sulaiman. Kalau Anda orang terpelajar, gunakanlah prinsip rujukan---sebut sumber budaya itu dengan jelas, jangan disembunyikan. Rendang berasal dari Sumatera Barat, bukan Semenanjung, bukan Negeri Sembilan. Ada perbedaan antara menggunakan/memakai dengan mengaku-aku. Jelas?

Yang ketiga, soal Soekarno. Saat ini di negara Anda mulai timbul wacana Nusantara, Kesatuan Bangsa Melayu. Tahukah Anda, Merah Putih adalah simbol NUSANTARA. Itulah sebabnya Indonesia, Singapura dan UMNO memakai warna-warna itu dalam benderanya. Soekarno mengeluarkan semboyan itu, karena UMNO merupakan antek Inggris/Penjajah. Soekarno hanya ingin membentuk kembali Nusantara di bawah Sang Saka Merah Putih. Itulah sebabnya Soekarno mendukung Sayap Kiri di sana, yang jelas-jelas menentang pemberian kemerdekaan oleh Inggris dan karena pemberian itu kalian sampai saat ini berada dalam lingkup Persemakmuran dan persekutuan FPDA. Belajar lagilah sejarah Anda, gali apa yang sudah dikubur dan ditutupi oleh UMNO. Banyak fakta sejarah dan kekinian lain yang mungkin akan mengguncang hati Anda, tapi itu urusan domestik Anda.

----

Sebelum Anda menasihati orang, periksalah ke dalam diri terlebih dahulu. Kami sudah lebih dulu maju dari pada Anda. Paling tidak, karena Palembang maka Malaka ada, karena Indonesia maka Malaysia ada. Tidak akan ada asap tanpa api.

#111 bauterasi 22-Oct-2009, 04:21 MYT
Sebutan INDO jelas lebih singkat dan lebih enak didengar dari pada INDON.

Soal budaya, memang banyak keturunan orang INDO yang hidup dan menjadi WN Malaysia (Liat tuh, gue nyebut negara loe MALAYSIA), tapi bukan berarti pemerintah Malaysia seenak perutnya mempatenkan milik INDO hanya karena banyak keturunan orang INDO di Malaysia. Contohnya: masakan/nasi Padang. Itu jelas2 milik atau berasal dari Padang/INDO.

Kami tidak iri dengan Malaysia. Malaysia hanyalah negara makmur, bukan negara maju. INDO jelas lebih banyak memiliki potensi dari pada Malaysia. Lihat, sejak reformasi bergulir, banyak sekali kemajuan yang INDO capai, mulai dari demokrasi, kebebasan berekspesi, kemajuan budaya (musik/film/tari2an) , perekonomian, pendidikan, industri militer dan hi-tech lainnya. INDO lebih berpeluang menjadi negara maju dibanding Malaysia melihat INDO memiliki penduduk 10 kali dari Malaysia, jelas sekali INDO memiliki human resource yang berbakat dan melimpah sehingga INDO bisa mengirim TKI yang well educated dan juga buruh rumah tangga. Belum lagi sumber daya alam yang melimpah yang dimiliki INDO. Jika semua itu dikelola dengan baik, niscaya suatu saat nanti INDO akan lebih maju dan makmur dari Malaysia.

#110 Ahmad Safwan 6-Oct-2009, 23:12 MYT
Saya orang malaysia. Saya tidak faham kenapa orang indonesia begitu marah dengan perkara2 yang asaya anggap remeh.

Hanya kerana memanggil orang indonesia INDON terus menjadi isu besar di negara anda. Saya secara peribadi langsung tidak bermaksud negatif apabila memanggil orang indonesia INDON. Tidak ada dalam kamus bahasa melayu yang menyatakan INDON itu perkataan yang bermaksud merendah2kan.

Menurut anda perkataan INDON juga tidak ada dalam kamus indonesia. Justeru bagaimana kamu boleh menganggapnya sebagai perkataan menghina, merendah2kan dsb.

Perkataan INDON itu sudah menjadi sebahagian daripada bahasa kami. Perkataannya ringkas dan jelas. Hanya 2 suku kata. Kalau indonesia itu sudah 5 suku kata. WNI disebut "da bel u n i" juga 5 suku kata. Sudah menjadi kebiasaan kami memendekkan perkataan. Mengapa perlu kami mengubahnya hanya kerana tidak disenangi oleh rakyat negara lain?

Barangkali secara kebetulan kebanyakan rakyat indonesia yang berada di malaysia adalah pekerja buruh maka kata panggilan itu dianggap merendahkan padahal kami tidak beranggapan begitu. Itu cuma perasaan anda. Anda yang merendah2kan diri anda.

Saya tidak kisah kalau anda mahu memanggil orang malaysia dengan istilah apa sekalipun pokoknya tidak bermaksud negatif dalam bahasa anda. Tetapi perkataan MALINGSIA itu sudah terang2an negatif sedangkan INDON itu tidak.

Walaubagaimanapun saya juga tidak berasa marah apabila dipanggil MALINGSIA. Mengapa saya perlu ambil serius atas perkara2 yang remeh seperti tu. Ia langsung tidak menjejaskan negara kami. Daripada memikirkan perkara2 seperti itu lebih baik memikirkan hal2 yang lebih penting. Saya hanya tertawa seketika bila memikirkan hal yang sebaliknya oleh orang indonesia. Sikap ini seperti kanak2 yang suka ejek mengejek.

Yang kedua ialah isu budaya. Anda menuduh malaysia mencuri budaya anda. tanggapan itu salah sama sekali. Sila kaji sejarah. Orang2 melayu itu asalnya dari pelbagai suku kaum indonesia yang datang ke malaysia sebelum tertubuhnya kedua2 negara ini. Mereka membawa bersama budaya mereka. Walaupun mereka kini bukan lagi rakyat malaysia tetapi budaya itu budaya mereka. Hakikatnya budaya itu spesifik untuk satu2 kaum. Sekiranya orang jawa di indonesia boleh menari reog, kenapa orang jawa di malaysia tidak boleh menari reog? Hakikatnya budaya itu milik suku kaum bukan milik negara secara khususnya. Bezanya di malaysia semua suku kaum nusantara sama ada jawa, bugis, aceh dsb dikira sbg melayu. Dan mereka ini ada hak atas budaya asal mereka.

Isu terbaru ialah tarian pendet. Sudah dinyatakan itu adalah kesilapan oleh pihak Discovery Channel. Mengapa penjelasan itu tidak diterima?

Bagi saya segala isu2 remeh seperti ini hanyalah cubaan pihak tertentu yang mahu mengeruhkan hubungan antara kedua2 negara serumpun.

Mengikut sejarah sukarno tidak bersetuju dengan penubuhan malaysia kerana mahu tanah melayu (malaysia) menjadi sebahagian indonesia raya. Maka tercetusnya gerakan GANYANG MALAYSIA. Sejak daripada itu indonesia hanya melihat perkara2 remeh seperti ini untuk menjadi sbb permusuhan. Mungkin juga indonesia cemburu dengan kemajuan yang dinikmati malaysia.

Hakikatnya permusuhan itu hanya dari sebelah pihak. Malaysia juga punya sebab untuk bermusuh dengan indonesia misalnya isu pendatang haram indonesia dan banyaknya kes jenayah oleh orang indonesia di malaysia tetapi kami tidak menjadikannya alasan untuk bermusuh dengan indonesia.

Nasihat saya indonesia harus memandang perkara2 yang lebih penting. Misalnya hubungan antara kaum2 di indonesia, isu rasuah, isu bencana alam dsb. Kalau isu2 yang lebih penting ini diutamakan, Insyaallah indonesia juga akan maju seperti malaysia.

#109 iis 20-Nov-2008, 08:40 MYT
hi.........

#108 iam 26-Apr-2008, 12:10 MYT
"Indon"=heuh naggung banget tuh panggilan....

udah aja kita panggil "Malan"Kundang bwt negara tetangga....atao"Sin gan"depok buat tetangga kita juaga....huh.....das ar g kapok dari dulu tuh.

ni cuma wacana atau saran yang gila tapi ah...udah deh damai aja


#107 kang riot - Website   30-Oct-2007, 21:07 MYT
mo kasih comment nih :
saya kasih usul gimana kalo rakyat indonesia ama rakyat malaysia sana diadakan perkahwinan antar negara aja kayak si bunga citra lestari ama si asraf, sekaligus mempererat tali silaturahmi antar negara , kebetulan aku pernah punya pacar asal melaka tapi tak jadi nih

#106 SIR LEE PAR 24-Oct-2007, 13:30 MYT
Hehehe...di sini pun ada JIMMY dan PAKDIN???? Potong stim betul laaa....hehehehe :d

#105 Fairy 6-Apr-2007, 10:56 MYT
NoVendra, saya kurang waktu untuk update MyIndo.com lately. Selain sibuk bekerja, saya banyak freelance jobs selepas jam kerja, jadi waktunya sangat pas-pasan.

Nanti kalau sudah ada waktu lebih dan inspirasi, saya akan update, tentunya. Thanks for your interest.

#104 indonesian_boy 5-Apr-2007, 10:56 MYT
Hello FaiRy...........
wu??? mOGA bAeK2 Aja ya...!!

Sorry.. Gue baru aja bisa liat ur site to da second time in order to my hectic days at skul.

Btw... gue setuju banget ama lw..... Apparently black sheer really exist anywhere...

But.. besar harapan gue, klo kita Indo-Malay bisa tetap respect each other, peaceful, n makin maju....



Btw.. article nya kok gak da nambah2??
Tetep sama aja pas pertama kali gue liat...

Hope u'll update ur sites soon wit some of new n cool stuffs...

Salam...
-NoVendra YuZa-

#103 Fairy 16-Mar-2007, 17:27 MYT
Hi nOvEnDrA, thanks for your sweet note. I apparently managed to 'master this all' through my genuine interest and passion for Indonesia.

Yes, it is a sad truth that some Indonesian workers get badly treated by their foreign employers. However, it is even sadder that Indonesia sometimes also do not treat their own people any better.

#102 Indonesian_Boy 16-Mar-2007, 12:21 MYT
Hi kak Fai
I've come across dis site through google... Wow.. Hw can u musterin dis all..
I'm dying thought u're Indonesian, apparently not.. U're great...!! Hope everything works out well and tambah sukses & ok..!! I wish u always lucky n get more funky stuff... Go for it..!!

Anyway.. it's an interesting blog..!!

Well..da first time I know dat term when I talked wit my fren at school who comes from Malaysia. I hv no idea..!! She explained to me da meaning of dis term then. "Indon"?? Sounds weird..!! Actually I was miffed while she called me like that. Just simple. Coz my country name is "INDONESIA". Y did she change it?? No big deal la. Mb Malaysians accustomed to using dis term.. I thought it's ok.. WatEva...!! Eventhought I still expect u guys do not call me as such.
But I recently heard dat da media in Malaysia also act da same way too, there... Oh my goodness.. Wat da hell ni?? It's really objectionable la!! Anyhow Indonesia do respect to other countries, especially neighbour country, such malaysia. Dont u hv any respect to my country too??
Moreover da usage of dat term which refers to offensive, degratory, or sumtin, I dunno!!?? I think it depends on each person, wat will they imply of dis term... Up to 'em all..!!

That's true many people from Indonesia trying to make money in ur country. Just becaused they're Indonesian amahs, drivers, cleaners, helpers, Malaysians dont treat 'em well either. Oh please..!! Look at those people who try to run a way from their bss because many got raped, smacked, burned, killed, n many never get their payment whatsover. omG..!! I just want to hope u guys do not treat my folks bad, there. PlEasE...!!!

I just wanna tell dis, "If u only hv love for ur own race then u leave space to discriminate n to discriminate only generates hate". That's da truth. U shouldn't feel mighty n livin on earth arrogantly. U hv to feel grateful wit da most precious gift n mercy was given by God..

Regards
serantau F_R_E_N
- nOvEnDrA_YouZa-

#101 Ibham Veza 5-Mar-2007, 13:38 MYT
Mina san! Let me tell you about something more rational.

Even though they are educated or not educated people, most Indonesians have grown up accustomed to speaking Indonesian slang. This slang is widely used in everyday life and in the movie, but do not ever try to hear it from the Indonesian music, you will find none of them.

Due to the fact that most Indonesian slang particles associated with offence term is ended with sounds like TOT, MEK, TOL, BUT, PONG, TIT, JING, BI, GO, LOK, CUN, REK, NYET (you could reach them at Link, and find that most of them consist of two phrases with the last one giving more pressure on it), so it does make sense why we as Indonesians absolutely disagree with the use of INDON instead of Indonesia. And I do believe!! Most Indonesians are about to say the same statement as the previous comments did.

The thing is why some Malaysians cannot understand that the term of INDON is diametrically impolite and insulting. This is what we called it as a Basic Instinct, Indonesian Basic Instinct. This kind of instinct has been probably influenced by the slang particles since the word INDON give its last phrase –DON- the same emphasis to TOT, TOL, PONG, CUN and friends. What about Bahasa Malaysia! I am personally speaking, aware of using some Indonesians word used also in Malaysia but have different interpretation, I said interpretation not the meaning. For instance, Sop Buntut in Indonesia, perhaps Malaysians think this is either too offensive or ridiculous. However, for Indonesians, using ekor instead of buntut will give us an interpretation about animals lying on the mud.

What is more? Yup, Endon or Ngendon is a slang word I used very often when I spent my childhood in Jakarta, it means lie idle. By calling Indon, people using that term will remind some Indonesians about such the slang word.

So!!! if the reason is, space consuming for newspaper headlines, then try to use Indo. That is simpler! That would be better if Malaysians call us Indo or Indonesians regardless our status. You know why? That’s because neither Indo nor Indonesia will end with pressure-sounded at their last phrases. Lebih bebas dan lepas.

Untuk Fairy Mahdzan,
terima kasih atas artikelnya
I have Minangese ancestry, too.
...3/4 of my blood.


Ibham Veza
Masyarakat Kelas DUA Di Negara Ketiga
-Orang Endonesa Aseli-



#100 luvlyindo 4-Mar-2007, 14:14 MYT
hehehehehe....come on....
bukannya mo ngajak berantem ato apalah yang jelas..............

Indonesia lebih kuat pengaruhnya dibanding MalaY

#99 nta 19-Feb-2007, 19:17 MYT
allooooow sapa yang tau asal usul seragam kite dari sd ampe sma

#98 oyu 16-Feb-2007, 17:55 MYT
Pakdin ni orang mana C?

#97 jimmy 22-Jan-2007, 16:19 MYT
alah kalo bagini indak kunjuang salasai caritonyo!....Pakdin ! ambo sarankan kito pai ka Jakarta ajo! mato batamu mato! bia jaleh sagolo rahasio! jadi taubek rindu didado......

#96 x 11-Jan-2007, 21:15 MYT
Semua tanggapan PAKDIN kok sinis ya

#95 pakdin 11-Jan-2007, 15:31 MYT
"scary?" eh Fairy I am harmless la....he he he

#94 ungke 2-Jan-2007, 13:06 MYT
wah kalau saja semua orang malaysia seperti Fairy dan Siti N'haliza pasti Malaysia dan Indonesia akan damai......

dan andai saja kalau semua orang indonesia setampan saya pasti .......... uahahahaha!!!!!
ga nyambung!!!!

Richa,
K'cian deh lo! hihihi....



Hi Fairy,
Happy New Year!

#93 Ahmad Karim 23-Dec-2006, 18:54 MYT
Kalu Nak Buktike antaro Indonesia (khususnyo Sumatera) dengan Malaysia
klik bae Link Bajunyo dak beda kan samo baju2 di Semenanjung Malaya...
Selain itu juga dari musik dan tari, jugok makananyo dak ke beda...macam ado lempok duren, tempoyak, pindang...terus tu kalu di Palembang sering diadoke Festival Sriwijaya yang menampilakan persembahan tarian Rentak Melayu

#92 Fairy 22-Dec-2006, 12:13 MYT
PAKDIN: It's scary how up-to-date you are with my responses. Selamat tahun baru, Selamat Hari Raya Aidiladha!

#91 PakDin 21-Dec-2006, 14:46 MYT
welcome back fairy.hmmm mana menghilng di hutan putra jaya?...kok kecut stewardess itu he he he he "presumtouos " kaleee..

#90 Fairy 21-Dec-2006, 09:38 MYT
RICHA: Mungkin the stewardess keliatan 'kecut' because she didn't fully understand what you were saying (theory saya saja), not because she doesn't like that you're Indonesian. Menurut saya your interpretation is too presumptuous.

#89 Richa 20-Dec-2006, 21:24 MYT
Gue sedih banget waktu naik Malaysian Air dari KL ke JKT. Sewaktu pramugari nawarin gue minuman pake logat Melayu, terus gue jawab pake logat Indonesia, eh muka dia langsung kelihatan kecut. Padahal emang gue nggak bisa logat melayu Malaysia. Kayaknya dia nggak suka kalo gue orang Indonesia.

#88 Gie 18-Dec-2006, 12:45 MYT
Sekitar sebulan yang lalu gw baru aja balik dari Malaysia (KL, Kedah dan Genting) Pas waktu di Kedah mau nyebrang ke Thailand, gw ditanya ama petugas imigrasi, dia tanya gw darimana? Indon? Gw jawab aja iya, kalo gw emang orang Indon

#87 awin 21-Nov-2006, 13:28 MYT
wahai MELAYU MALAYSIA yang lupa diri, walau pun banyak yang asal dari kepulauan INDON tapi harus ingat, Melayu Melaka pernah dijatuhkan oleh bangsa Indon dan Indon tak habis-habis konfrontasi dengan Malaysia sejak 1963. Cuba cari Wikipedia Indonesia dan taip Nusantara - mereka tidak menilai Melayu Malaysia sebagai Nusantara. Kenapa kita harus kata serumpun. Mereka asal Hindu-Sanskrit- Melayu dan Siam - asal Cina Yunnan. Bangsa siapa lebih besar. Tapi itu adalah sifat Assabiyah aku yang berkata. Dijadikan umat berbilang bangsa untuk berkenal-kenalan. Kenapa tidak cari umat asal Nabi Adam??

#86 Nirina 8-Nov-2006, 15:58 MYT
Kalo siang gue beneran, kalo malem gue jadi-jadian

#85 ungke 7-Nov-2006, 15:21 MYT
Nirina, lo ngetawain gw ye?
Awas lo ye........
Eh, btw lo Nirina beneran atw Nirina jadi-jadian??????

#84 Nirina 5-Nov-2006, 22:10 MYT

#83 ungke 3-Nov-2006, 15:16 MYT
Miss Fairy, sori ternyata aku yang lagi error!
aku pikir komen aku kamu hapus ternyata aku salah masuk room, hehehe!
Seharusnya di room "dont call them indon" bukan di room ini (perkataan indon)


#82 ungke 31-Oct-2006, 15:44 MYT
Fai, komen aku yang kamu hapus tentang Indonesian version of the word indon which is melayu.
tapi it doesn't matter lah.
Fai, aku boleh minta tolong?
saya ingin dapat CD grand final Malaysian Idol session I, kalau tidak salah yang juara adalah Jacklin Victor.
Saya dengar MI juga menimbulkan kontroversi karena pemenangnya bukan seorang melayu.
Fai, could you help me please?

#81 Fairy 26-Oct-2006, 18:19 MYT
UNGKE: Kapan saya cut comment kamu? Selamat hari raya juga.

#80 ungke 23-Oct-2006, 13:51 MYT
Fai, komen aku di cut ya??emangnya agak kasar or?? kalo emang kasar aku minta maaf ya....
by the way, saya mau ucapin :
selamat Idul Fitri buat kamu dan buat semua yang merayakannya di room ini.
MOHON MAAF LAHIR BATIN.

#79 Jimmy 20-Oct-2006, 22:17 MYT
Iyo kawan lamo! satu Platoon! kerana peperangan udah tamat! Skuad kami pon dibubarkan! hehehe....

#78 PakDin 19-Oct-2006, 13:51 MYT
Dik Fai he he Jimmy's middle name is problem PakDin kenal dia sebab kami dalam satu platoon tentara Maya Malaysia, lawan tentara Maya Indonesia yang menyerang waktu perang saudara Isu Ambalat
Jimmy waang juo jang marah nanti lakeh tuo maap juo dipinto bagurau sajo...

#77 Fairy 18-Oct-2006, 20:43 MYT
JIMMY: What's your problem?

#76 Jimmy 18-Oct-2006, 16:01 MYT
nay! nevermind sista, forget it!

*aikk!PokDin ka nie? awatt larr dok jumpa terus!!, Cek pi sana PokDin ada! Cek pi sini!! PokDin ada….kaco daun larr!!!

#75 Fairy 18-Oct-2006, 10:16 MYT
JIMMY: Of course I am Malaysian, everyone who has taken care to read through my website knows this, didn't you read my "About" page?

"Contrary to popular belief, I am NOT Indonesian. I was born on 28 January 1979 and and am a Malaysian from Petaling Jaya."

Besides I believe Indonesians don't have time to write about the things I've experienced, it's hal-hal biasa to them.

Ironically I thought you were Malaysian but of 2nd generation Indonesian ancestry!

If you think my knowledge of Indonesia is limited, then go ahead think that, I really don't give a hoot. What puzzles me is why you are being so violent about it?

#74 Jimmy 18-Oct-2006, 10:08 MYT
Ohh..now I get it, you are Malaysian aren’t you, I’m dying thought that you’re Indonesian, no wonder you have no idea what am talking about. No wonder you know noting by the word of ‘SUMBAR’. Judging from all the article that you’re posting, it’s really make me think that you’re Indonesian. Judging from all the article that you’re posting, its really make me think that you’re known everything about Indonesia.

But the truth is….you know nothing about Indonesia, because it’s not about Negoghi, Utagha or Selatan that I’m talking about. It’s about the people! about the etnis! about the same blood that we’re sharing! for example in Utagha (Perak) lots of Mandailing! do you have any ide where originally the Mandailing Clans from? In Penang lots Acehnese, do you we’re they from? huh! common!! you wanna talk about MyIndo right???... now lets talk!!!.....

#73 pakdin 18-Oct-2006, 06:46 MYT
Aik Jimmy! di siko juo waang yo !bahasa Minang dengan utagha Malaysia Ah mirip kok!!
Utara M'sia Minang
hang waang
putuih putuih
pi pai
lughuih luruih
mamp@*h mampuih (mati)
buanyak lagi...
Mba Nirina Selamat Lebaran udah lah ya....PakDin ini memang "a man from yesterday" suka nyanyi pake musik kord minor, lagu melankolis, nostalgis. Tetapi PakDin tidak emosi cuman sinis kaleeee

#72 Fairy 17-Oct-2006, 18:06 MYT
JIMMY: Hey just because I am a PJ girl doesn't mean I don't leave my 'kampung' to venture outside areas. So stop knocking about it.

At any rate, I don't really consider Minang as my bahasa because I was never really exposed to it. Lagi2 I don't have any family kat Negoghi tuh, I'm more in touch with my Utagha kin. Although I must say I like the whole matriarch concept of the former region's culture.

#71 Jimmy 17-Oct-2006, 16:09 MYT
Saya salute plus kagum dgn. blog anda, penuh dgn. informasi dan yg. paling menariknya dapat mengeratkan hubungan baik Indonesia & Malaysia. Agak mengecewakan juga kerana sering terlihat artikel2 ato Isu2 yg bersangkut Malaysia pasti sekitar Kuala Lumpur. Begitu juga sebaliknya dari Indonesia pasti seputer Jakarta.

Terus-terang saya katakan Kuala Lumpur bukanlah melambang kehidupan & budaya orang Malaysia (khususnya orang Melayu, Jawa, Minang, Bugis, Banjar dll). Sama juga halnya dgn. Jakarta. Jika anda ingin mengeratkan hubungan diantara saudara serumpun ini silakan menyusurkan ke Negeri-Negeri disekitar Malaysia dan dalam waktu yg sama menjelajah keseluruh NKRI menjejak kesamaan bangsa.

#70 Jimmy 17-Oct-2006, 10:10 MYT
'Putuih' itu bahso awak! (loghat Minang) kok Mbak Fairy ga tau tuh loghat orang2 aslinya SUMBAR. Sesekali mampir ke Seremban donk Fai (jgn. maen2 di PJ mulu) liat2 dan kenal2 kebudayaan masyarkat Minang Negeri Sembilan.

*Pls. gimme buzz if ya do visit Seremban

#69 Nirina 12-Oct-2006, 12:41 MYT
Thanks ya mbak Fairy atas jawaban dan link-nya. Jawaban kamu lebih diplomatis ketimbang PakDin yang emosional itu. Maaf kalau aku harus berkata jujur lagi. Peace

#68 Fairy 12-Oct-2006, 06:13 MYT
NIRINA: Thank you for your question. Saya mau confirm di sini bahawa nama Malaysia tidak ada kena mengena dengan Malaynesia meskipun bunyinya mirip. Seperti kata Pakdin, nama Malaysia itu terjadi dengan gabungan Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaya (and of course Singapore lah who later was asked to leave). Malaya mencapai Kemerdekaan dari penjajah British in 1957, manakala Malaysia ditubuhkan 6 tahun kemudian pada tahun 1963.

Interestingly Indonesia and Philippines protested against the formation of Malaysia - Manila claimed that Sabah belonged to them and Jakarta simply thought Malaysia was a (and I quote Wikipedia) "a British imperialist plot," hence declaring 'Konfrontasi.' I believe it was during this time that the term 'Ganyang Malaysia' became notoriously (in)famous. Check this link out for a nicely put together timeline of Indonesian-Malaysian history.

OK I'm ahead of myself here. Gitu deh.

JIMMY: The word 'putuih' in your pepatah kata itu sounds suspiciously macam loghat orang Utagha je. Putuih (putus).

#67 Nirina 11-Oct-2006, 16:27 MYT
Lho, yang sewot kok PakDin? Gue khan tanya sama mbak Fairy! Kalo gue berkata jujur bahwa gue tidak begitu tertarik sama Malaysia, itu dikarenakan Malaysia mirip dengan Indonesia, jadi gue nggak absur lagi, getu loh!

#66 PakDin 11-Oct-2006, 13:57 MYT
so nice of you Fairy honest and informative
Maaf yea saya potong jalan terjawab soalan #60. Ya a link sounds very good.
Jawaban saya pendek sebab menurutnya dia tak begitu tertarik. Jadi saya tak mahu lah tarik-tarik orang yang tak tertarik... ok Fairy keep up the good work.

#65 Fairy 11-Oct-2006, 13:33 MYT
PAKDIN: I was hoping to give Nirina a more formal answer like a link to a wiki entry or something. But thanks for your feedback.

#64 PakDin 11-Oct-2006, 10:57 MYT
jawaban untuk Nirina #60 terima kasih karena bertanya. Anda tidak begitu tertarik dengan Malaysia pun kagak apa apa tuh...gak ada yang rugi. Cukuplah ketidaktertarikan anda itu dengan pertanyaan hah
Apakah Malaysia berasal dari Melanesia?
Tidak. Kata dasarnya Malay yaitu Melayu. Cuma setelah digabung Sabah, Sarawak, dan Singapura (seketika) ditukar jadi Malaysia.
Kita malah bangga dipanggil Malay why not all of you call us Malay?

#63 Fairy 11-Oct-2006, 10:45 MYT
FIKRI: Terima kasih for sharing this story about your experience di Malaysia. Saya senang you had a good time here. BTW kamu pakai jalan apa tuh kok sampai 270km jauhnya?? I think you meant 27km?

NIRINA: Saya masih mencari asal usul nama Malaysia. Nanti kalau sudah ketemu ceritanya saya akan berbagi2.

#62 Fikri 10-Oct-2006, 13:43 MYT
Saya mau share story nih tentang long weekend saya kemaren. Gilat Jakarta plus sole agent kita, dengan jumlah karyawan total “cuma” 10 orang plus ditambah yang sudah berkeluarga dan mempunyai anak total jadi 35 orang. Tahun ini diputuskan pergi ke Malaysia selama 3 hari 2 malem.

Awalnya, semua berfikir, ada apa sih memangnya di Kuala Lumpur? Sepertinya tidak berbeda jauh dengan Jakarta dan orang-orangnya pun Melayu juga. Tapi akhirnya kita jadi juga pergi kesana setelah tujuan Singapura kalah divoting.

Karena long weekend dan keputusan kesana rada mendadak, kita sempet
terancam batal pergi karena all flights are fully booked ! (Walau orang bilang, bangsa kita lagi krisis dan miskin, kok bisa semua flights keluar negeri penuh begini yak?)

Rabu sore kita baru mendapatkan kabar gembira, sedikit, karena bisa terbang dengan Merpati ke KL…(hhhmmm….sempat ragu juga: kok Merpati sih? apa Bisa dia nggak ingkar janji dan mendarat mulus….tipe pesawatnya apa yah? Sudah jet apa masih pakai baling-baling? dan segudang pertanyaan lain…)
Tapi…Bismillah aja deh…Ternyata oke juga…pakai Boeing 737 kok!

Begitu mendarat, kita semua serombongan langsung dibikin kagum dengan arsitektur airport barunya Malaysia, canggih banget ! Ada city train tanpa masinis yang menghubungkan antar terminal check in dan jalur pelepasan? ini bahasa dia untuk masuk boarding area, airportnya besar sekali, semua serba computerize dan bersih banget. Airportnya sendiri terdiri dari 5 lantai, jadi langsung sedih, kenapa bangsa kita tidak mampu membuat yang sama ?

Karena kita tiba jam 7 malam, setelah dinner kita langsung check in ke hotel. Letak antara airport dan KL kira-270 KM ditempuh dalam waktu 1 jam melewati jalan tol (disini juga unik, selama di tol, kita melihat ada sepeda motor…lho kok?? iya, ternyata disana motorsikel boleh masuk tol dan nggak bayar!!)

Hari pertama tour, kita ke Genting Highland sebelumnya mampir dulu di Gua Gelap. Gua Gelap ini adalah bukit kapur yang berada ditengah kota dan ada 247 anak tangga menuju kuil tempat sembahyang orang India disana. Ada dua kali perayaan dalam setahun, mungkin semacam Galungan Kuningan di Bali, dimana seluruh umat Hindu India menuju tempat ini. Uniknya tempat ini, bersih banget, jadi berbeda dengan Borobudur yang kotor atau candi-candi kita lainnya yang nggak terawat padahal sama-sama jadi tempat sembahyang dan juga dijadikan kunjungan wisata. Guanya sendiri terletak didalam batu kapur itu, jadi unik karena jadi teringat Grand Canyon yang di Ciamis itu.

Ada stalaktit dan stalaknitnya juga, main lobi berada di perut bukit batu karang itu, menurut guidenya: ini batu malin kundang versi Malaysia, karena bentuk batunya emang telungkup seperti yang di Padang dan berada ditengah kota, satu-satunya lagi. Gua-nya sendiri ditutup untuk umum, hanya orang yang agamanya Hindu aja yang bisa masuk dan cara masuknya pun harus merangkak karena posisinya yang rendah banget.

Capai naik bukit, kita menuju ke Genting Highland (Genting itu nama
company) yang dimiliki sama orang terkaya nomor satu di Malaysia (saya lupa namanya, saat ini berusia 82 tahun). Dia orang Cina yang datang ke Malaysia saat berumur 13 tahun, waktu itu dia masih miskin banget. Tempatnya persis kaya Puncak, cuma ini lebih terjal dan lebih tinggi, 1300 m dpl jadi lebih dingin dan kabut lebih tebal juga.
Kondisi jalan tentu saja berbeda, disini tidak ada traffic sama sekali karena jalan dibuat searah. Bukit ini disewa sama Genting selama 99 tahun kepada pemerintah dan tiap tahun pemerintah menarik pajaknya saja. Tidak seluruh penghasilan masuk kantong yang punya, tapi disumbangkan 10 untuk kesejahteraan orang jompo dan miskin (mulianya!), 10 untuk olahraga nasional semacam bulutangkisnya. Setiap tahun Genting meraih
keuntungan kira-kira 5 billion RM.

Sebenarnya di dalem Genting ini isinya ada banyak hal, seperti resort, hotel,
semacam Disneyland dengan bayaran 38 RM untuk all entries dan yang paling banyak diserbu orang: casinonya! Walaupun judi dilarang keras di negara ini, mereka memperbolehkan warga asing berjudi disana.
Khusus untuk melayu muslim, tidak boleh masuk sama sekali sementara warga non muslim bisa masuk tapi harus deposit 200 RM. So karena kita berkulit dan berbahasa hampir sama dengan pribuminya, untuk masuk kita harus menunjukkan passport, dan ketika memasukinya, serasa berada di Las Vegas.

Disini juga kita bisa mendapatkan flight certificate karena bisa mengikuti terjun (persisnya melayang diudara dengan tekanan angin
berkekuatan 193km/hr dari bawah) huebaaattt….bisa bergaya kaya Spiderman dan Superman atthe same time! Ini belum ada dimana-mana, kecuali Disneyland aslinya disana, harga tiketnya 35 RM dan tidak termasuk dalam tiket terusan tadi.

Hari terakhir kita city tour ke Menara Kuala Lumpur dan Menara Petronas. Menara KL ini hampir sama dengan Monas, cuma jauh lebih tinggi: 421 M tapi bisa ditempuh dalam waktu cuma 58 detik percisely! Bisa liat diorama kota dari atas, bedanya disini ada panduan lewat personal audio dari tiap window, total ada 11 bagian yang punya cerita dan view sendiri-sendiri. Turunnya lebih cepet 6 detik dari naiknya lho!

Menara Petronas berlantai 88, satu menara dimiliki sama Petronas sendiri sebagai kantor pusat mereka dan satunya lagi di sewain ke private company.

Hebatnya lagi, gedung perkantoran ini juga dijadikan tempat wisata dan bisa mendatangkan devisa, saya bener-benear berada di jembatan penghubungnya itu lho, serasa maen Entrapment bareng Catherine Zeta-Jones.

Makanannya juga tidak berbeda jauh dengan makanan di Jakarta, ada juga rendang padang disana dan nasi lemak (ini sejenis nasi uduk) dan enak banget. Uniknya, kalau kita memesan teh atau kopi disana, sudah pasti mengandung susu kental, yang teh namanya teh tarik, ini terkenal banget dan rasanya disemua toko atau cafe hampir dipastikan bisa sama.

Karena kotanya bersih, tidak ada debu sama sekali (well, at least dimata saya!) jadi banyak tempat cafe dipinggir jalan kayak di film-film eropa gitu, buat kongkow dan sekedar minum teh atau kopi, disetiap pojok jalan diseluruh kota. Supaya orang tidak kepanasan, dipasang kipas angin besar dan dihembus air. Ide sederhana tapi cukup berhasil karena jadi sejuk.

Tidak akan ditemui polisi berdiri di jalanan, karena traffic light sudah computerised dan menggunakan camera tersembunyi, sedikit saja anda melalui garis batas berhenti di lampu merah, paling lama tiga bulan kemudian akan ada surat cinta dari polda malaysia plus photo gambar mobil kita plus pelanggarannya, bayarlah denda RM 2,000…top kan?

Kapan ya? Jakarta jadi seteratur dan setertib ini, umur negaranya lebih muda, merdeka 31 Agustus 1957 tapi kok jadi lebih maju dari kita yaa?

Tiba saatnya buat pulang deh, Merpati kembali ingkar janji, harusnya jam 8 dan baru terbang ninggalin sarang jam 9:15

#61 Jimmy - Website   9-Oct-2006, 16:59 MYT
Sungguh saya betapa kesal, meliat anak bangsa (Malaysia & Indonesia). Jangan lah kita saling menghujat sesame sendiri. Malaysia & Indonesia adalah bersaudara punya pertalian darah, sejarah serta budaya.Tahu kah anda kita terpisah cuman kerana berbeda Politik & Pemerintah, gara-gara dari tindakan para penjajah.

Mungkin ramai yg tidak tahu di Malaysia ramai pendatang-pendatang (bukan pendatang tanpa ijin yah) yg berdagang ke semenanjung sebelum berdirinya Negara yg bernama Indonesia & Malaysia. Misalnya orang Jawa-Bugis-Banjar-Ma ndailing banyak di sekitar Negeri Johor, Selangor & Perak. Orang Aceh banyak di Pulau Pinang (Penang). Malah pendatang Minangkabau telah berjaya membina satu negeri di Malaysia iyaitu Negeri Sembilan.

Kami di Malaysia menghargai segala bantuan yg diberi seawall Malaysia merdeka. Kami masih ingat guru dan para cendiakawan semuanya di import dari Indonesia. Saya juga tidak berasa marah kalo ada warga Indonesia yg berkata “ada apa tuh sama Malaysia! dia baru belajar berjalan! kita sudah bisa berlari”.

Nah kalo ada terjadi peselisihan, harus ditangani dengan pikiran yg terbuka bukan dgn. cara saling mencaci-memaki- atu melakukan provokasi. Kerana manusia pasti tidak lari dari kesalahan.

Saya bisa mengerti semangat kesetian dalam diri anda. Seseorang pasti tidak akan tinggal diam sekira harga diri, bangsa dan Negara diinjak-injak.

Tetapi saya berharap jaganlah kita hilang pertimbangan apabila hubungan kedua negara bersaudara ini diuji dengan segala percoban dan rintangan.

kerana ada perumpaan Nagari Sembilan (Minang) berkata:

“Aia Di Cancang Indak Putuih”


#60 Nirina 30-Sep-2006, 16:34 MYT
Hi Fairy,

Aku tahu kamu adalah seorang yang sangat mengagumi Indonesia, terutama tentang musik dan budaya. Honestly, saya tidak begitu tertarik dengan Malaysia (sorry ). Saya hanya ingin tahu tentang penggunaan nama Malaysia (yang dulu bernama Malaya) setelah penubuhan Tanah Persekutuan Melayu. Apakah nama Malaysia itu berasal dari Malaynesia (sebagaimana halnya dengan Indonesia), kemudian menjadi Malaysia for short?

#59 SiBongkok Tg.Puteri - Website   17-Aug-2006, 17:22 MYT
Assalammualaikum wrb, dan Salam Sejahtera.....

Kok soal 'BUTUH' ajah pada ribut sih....

dan soal panggilan orang ***** kepada warga Indonesia itu udah agak berkurangan, moga2 tiada lagi panggilan kayak gitu.

Usah lah kita mempersulitkan soal remeh-temeh sebegini, masih banyak soal lain yg harus dibincangkan, misalnya menyangkut pembangunan, ekonomi dan segala macam lagi.

Tanggal 17 Agustus ini juga saya ingin mengucapkan 'Selamat Menyambut Hari Ulang Tahun Kepada NKRI' semoga hari-hari yg mendatang menjanjikan yang terbaik. Amin.

#58 Nusantara 13-Jul-2006, 15:58 MYT
Kenapa sih orang Malaysia masih meributkan kata BUTUH yang ada dalam Bahasa Indonesia dan memvonis bahwa kata tsb tidak etis? Bukankah kalian sudah mengerti bahwa kata tsb artinya berbeda dengan Bahasa Malaysia? Kalau kalian menafsirkan kata tsb kedalam Bahasa Malaysia, ya jelas saja akan bermakna negatif!

Tak bisa dinafikan bahwa ada kosa kata yang sama tetapi berbeda arti antara Bahasa Indonesia dan Bahasa Malaysia. Mungkin kosa kata tsb bermakna positif buat Bahasa Indonesia tetapi menjadi negatif buat Bahasa Malaysia. Begitu juga sebaliknya. Contohnya adalah kata COMEL dan SERONOK. Dalam Bahasa Indonesia COMEL bermakna seseorang yang suka usil dengan urusan orang lain, cerewet, suka memerintah, dan suka bergunjing. Sedangkan SERONOK bermakna yang ada hubungannya dengan sensualitas, sex, atau sesuatu yang tabu untuk dilihat.
For examples:
-Perempuan itu comel sekali.
-Penari itu goyangnya seronok.

Lihatlah, dua kalimat diatas mempunyai makna negatif dalam Bahasa Indonesia tetapi bermakna positif didalam Bahasa Malaysia. Tapi kami di Indonesia mengerti dan menerima perbedaan kosa kata tsb. Jadi kenapa kalian harus menguras energi hanya untuk mendebat perbedaan kata?

#57 Adhimas 4-Jul-2006, 19:30 MYT
Wah wah wah... Tampaknya Mat Ali ini begitu sinis terhadap Indonesia. Ada baiknya kalau aku ikut menenangkan dia. Boleh ya Fairy....?

Begini ya Mat Ali...(maaf aku panggil namanya saja). Mengenai kata BUTUH itu sudah menjadi kata yang biasa dipergunakan di Indonesia, karena itu adalah kata/bahasa baku yang tidak berkonotasi negatif buat bahasa Indonesia, meskipun berkonotasi negatif buat bahasa Malaysia. Kami orang Indonesia tidak pernah memaksakan kata BUTUH harus menjadi kata yang berkonotasi positif buat bahasa Malaysia. Tapi kami tidak bisa menghilangkan kata tsb dari bahasa Indonesia. Kalau kalian mendengar lagu Indonesia yang terdapat kata tersebut, ya tidak usah didengar, tidak usah beli CD dan kasetnya. Kalau perlu disensor, seperti lagunya Sheila On 7. Kami sadar betul bahwa kata tsb berbeda artinya dengan bahasa Malaysia. Tidak ada maksud untuk melecehkan bahasa Malaysia dengan kata tsb.

Ketahuilah bahwa banyak sekali orang Indonesia yang amat menyukai logat Malaysia. Mereka amat suka mendengar Siti Nurhaliza berbicara disuatu acara televisi. Sayang sekali hampir tidak pernah ada film-film Malaysia yang diputar di Indonesia. Kalau pun ada yang berbau Malaysia, hanyalah lagu Siti Nurhaliza dan Sheila Majid yang logat Malaysianya sudah tidak ketara.

Sebenarnya banyak juga orang Indonesia yang sudah menguasai bahasa Malaysia dinegeri kami, terutamanya adalah mereka yang pernah lama bekerja di Malaysia, atau pun pelajar-pelajar dari Indonesia. Mereka mengatakan sudah sukar untuk berbicara logat Indonesia lagi. Jadi nggak usah takut Mat Ali, siapa tahu salah satu dari mereka bisa menjadi DJ yang berbahasa Melayu. Amiiin.

Sebagai orang yang bekerja di Diplomatic Service dan telah tinggal di Indonesia, tentunya Mat Ali tahu bagaimana harus menjaga hubungan kedua negara agar tetap mesra, bukan untuk memprovokasi. Rasanya tidak etis kalau Mat Ali menyebut nama salah seorang melayu Betawi dimedia ini. Kalau Anda adalah seorang yang sukar marah terhadap orang lain, tunjukkanlah bahwa Anda bukan tipikal orang yang sinis.

Hi Fairy, verification code-nya kok itu-itu terus sih! Sekali-sekali dong pake namaku

#56 usten 23-Jun-2006, 20:21 MYT
udh lah... yg penting kalian smua sudah tau kalo kami tk suka dibilang indon, jadi jgn sebut lagi.

kacuali kalo dia tdk tau, hrs dikasih tau jg hahah

#55 Adhimas 22-Jun-2006, 18:17 MYT
Setelah membaca dari sekian messege yang dikirim oleh Mat Ali, nampaknya Mat Ali ini seorang provokator. Iye ker?

#54 MANGGALA 18-Jun-2006, 21:08 MYT
Nah,,,.....Sekarang Ketemu kita dengan efek dari pengiriman manusia dengan kulalitas rendah, ke negara jiran tersebut. mereka menggannggap bahwa bangsa kita adalah bangsa yang rendah, karena hanya mampu mengirimkan kebanyakan PRT kenegara tersebut. yang notabenenya mereka yang menggaji dan menghidupi rakyat kita, jadi dengan sekendak hati mereka saja memberikan panggilan-panggilan yang kurang mengenakkan bagi pendengar WNI, seperti saya.
Namun itulah kenyataan pahit yang kita jalani, karena bangsa kita belum mampu menggaji para penduduk sendiri dan harus lah dijadikan cambuk api untuk mengejar ketinggalan kita karena kelengahan kita selama ini.

#53 Adhimas 1-Jun-2006, 12:42 MYT
Yang pasti perkataan Indo lebih mengena dari pada Indon. Pasalnya Indonesia berasal dari kata Indos dan nesos atau Indo dan nusa, yang artinya adalah gugusan (sekumpulan) kepulauan yang berada disekitar benua India. Tapi kami bukan orang India. Mayoritas kami berasal dari suku melayu dan melanesia.

Disamping itu secara tata bahasa perkataan Indon jelas salah! Indonesia terdiri dari empat suku kata : in-do-ne-sia, dan bukan in-don-e-sia!

Kami orang Indonesia lebih suka disebut Indo atau WNI. Kalau kalian orang Malaysia merasa Indonesia adalah sebutan yang panjang, ya pakai Indo saja. Indo lebih simple karena terdiri dari 4 huruf, sedangkan Indon terdiri dari 5 huruf. Kalau mau yang lebih sedikit hurufnya ya sebut saja WNI. Simple kan?

Oke?

#52 Oepas 14-May-2006, 15:05 MYT
Yang gw tau Singkatan dari Indonesia adalah
Indo setelah ke malay ada orang tanya u dari
Indon ya ? aneh aja gw dengernya

#51 batavianlady- - Website   14-May-2006, 08:35 MYT
saya berkewarganegaraan Prancis, tapi saya MASIH BANGGA MENGAKUI INDONESIA negri pertiwi dan tanah lahir saya....

Panggilan indon katanya biasa saja tapi cara pengucapannya itu loh yg kurang sedap di dengar...memanggil dgn nada keras bak memanggil budak(slave)...bukan semua penduduk indonesia adalah budak(slave)..

but i m sure malaysian men loves indonesian girl more then malay girl...eheheheh... just too lucky being an indonesian...

MALAYSIAN SHOULD RESPECT INDONESIAN PEOPELE? I HAVE BEEN LEAVING IN MALAYSIA MORE THEN 5 YEARS as well singapore.thought i i just keep ignored people who calls indonesian as INDON...

or would u mind if indonesian people call malaysian as MLOKAI or MALAY?coz since i leave there malay and chiness keeping racisme until now....

now for all indonesian people i said dont worry about what they keep call u...ignore..lets take a look their problems which is can't count ...they HAVE MILLIONS OF RACISME EACH OTHER;;AMONG CHINESS? INDIAN AND THE MAJORITY ......THE MALAY.........

be PEACE especially to y'all The most highest INDONESIAN COMMUNITY

INDONESIE LES MEILEUR DE ASIE


Batavianlady

#50 bayu 21-Apr-2006, 17:27 MYT
panggil gw indon atau indo, gw ga bakalan nengok kalee,,, jelas2 nama gw bayu ahuahahahaahahahaaaa aa...
salam damai dari bandung buat semua!

#49 zul 22-Mar-2006, 10:25 MYT
Indonesia adalah nama yang diberikan oleh penjajah Belanda kepada kawasan nusantara yang dikuasai Belanda. Sebagaimana Indonesia boleh menerima perkataan Indonesia untuk negaranya, maka mereka juga perlu terima istilah

#48 Ali Topan - Website   29-Dec-2005, 08:37 MYT
How in the world did INDON term come about? It's not a flowing word, unlike INDO.
I can understand INDO, but INDON ties your tongue in knots.
We are Wong Kito!!! wong INdonesia!

#47 MAT ALI 27-Dec-2005, 10:58 MYT
kalau tak silap penulis Nasrullah ni seorang peminat ngetop radio era tu hehehe...kalau benar u cuba fikir dalam2 mcm mana dj malaysia berusaha ngomong dlm bahasa kamu...di radio indon ada tak dj indon cuba bercakap dlm dialek bahasa melayu? tak ada bukan? apa maknanya ini? cuba renung-renung kan

#46 Fairy 14-Dec-2005, 14:01 MYT
MAT ALI: Sedang dalam mood malas nak menulis artikel baru. Nantilah bile moodnya sudah mau menunjuk hidung. Betul ke Siti tak nak cakap English kat London tu? Menghairankan.

#45 MAT ALI 14-Dec-2005, 10:12 MYT
Miss Fairy mana artikel baru kamu...aku cadangkan kamu tulis satu artikel mengenai siti nurhaliza yg buat konsert di Royal Albert Hall, London tapi dlm perspektif lain iaitu...mengapa dia bercakap melayu di London sedangkan katanya konsert itu utk perkenalkan lagu irama melayu kpd org asing...kenapa sepatah haram pun dia tak berani cakap org putih masa buat persembahan heheheh (munkin saya terlepas dengar tak tau lah) kalau macam tu lebih baik dia bilang nak buat konsert utk pelajar2 malaysia di London...adik aku di std 2 pun berani cakap org putih...siti oh siti mengapa lah kamu jadi macam tu...belajar2 lah cakap org putih...cara terbaik ialah kamu kena masuk ke pub atau lounge...di sana penyanyi kokak pun berani cakap org putih....aku rasa termalu bila menonton vcd awak siti...

#44 Danang Indonesia 21-Oct-2005, 11:17 MYT
Hei aku mau munta maaf sama semuanya yah, udah mau lebaran, minal aidin wal faidin, buat malaysia, teruskan diplomasimu mempertahankan diplomatik dengan thailand(Katanya sedang berseteru!), Semangat!!!!!!!!, kita sebagai bangsa melayu jangan kalah sama bangsa mongoloid, jangan mau diintimidasi, pertahankan budaya melayu, jangan sampai jadi kayak singapura, melayu tersisihkan, SEMANGAT!!!!!!!!!!!! !

#43 Fairy - Website   18-Oct-2005, 10:05 MYT
MAT ALI: Saya belom ada minat nak menulis tentang topik2 yang disebut. Tapi I'll keep an open mind about them. Thanks.

#42 Danang Indonesia 17-Oct-2005, 16:35 MYT
Biar bagaimanaupun Indonesia tetap akan menjadi negara superpower di Asia Tenggara, karena yang ada di malaysia ada di Indonesia, dan yang ada di Indonesia tidak ada di Malaysia, lagipula semua science dan knowledge ada di Indonesia, complete, sejarah di Indonesia lebih banyak dan Majapahit juga dulu menguasai negara-negara di Asia Tenggara...., kami pun mempunyai ciri khas yang tak dapat disamakan dengan negara lain, seperti seragam sekolah di Indonesia, SD(Sekolah Dasar)=merah Putih, SMP(Sekolah Menegah Pertama)=Biru Putih, Dan SMA(Sekolah menegah Atas)=Abu-abu(grey) Putih, buktinya, lihat saja di film Ada apa dengan cinta?, dan Eiffel I`m in love. semua pakai seragam yang sama.

#41 mat ali 17-Oct-2005, 12:44 MYT
saya antara manusia yg sukar marah sama org cuma saya seorang yg tegas tapi bisa berunding kecuali dgn org arab yg jarang tawarkan diri atau dipilih jadi perunding kerana budaya arab saya tidak boleh terima dlm hubungan diplomatik...selalu cakap tak serupa bikin...kalau anda dijemput ke majlis dinner rasmi org arab pastikan anda makan kenyang2 di rumah dulu...sebab majlis yg kononnya bermula jam 8.30 mlm boleh bermula jam 12.00 mlm....

#40 man 14-Oct-2005, 16:34 MYT
Ms Fairy...i cadangkan u tulis artikel mengenai melayu pula...mengapa melayu negeri tu begitu melayu negeri ini begini. Contohnya mengapa org lelaki kelantan (di u ) selalu marah kalau student lelaki dari negeri lain dating dgn mek kelantan...mereka sedaya-upaya akan kacau daun supaya mamat ni tak jadi loving couple dgn mek kelate...atau mengapa mamat dari besut selalu rasa diri dia pelik...tak diterima oleh trengganu dan juga kelantan secara amnya ler...kalau ada selection utk pasukan bola sepak negeri trengganu..player dari besut selalunya tak akan dapat bola...pemain lain tak nak pas bola padanya...mereka anggap mamat dari besut sebagai org kelantan kerana cakap loghat kelantan...bila pergi trial dgn team kelantan mamat dari besut pun tak akan dapat bola juga sebab dia dianggap dari trengganu...perlu juga ada kajian mengapa pompuan kelantan tak ambil pusing sgt kalau diceraikan suami...mengapa pompuan trengganu suka dera anak....

#39 Haykal 14-Oct-2005, 12:40 MYT
For Najwa..Nggak juga kalo kata Ahad/bila tiada dipakai di Indonesia. Kata ‘Ahad’ sebenarnya telah dipakai banyak penutur di daerah. Teringat di Jogya orangtua-tua kalo nyebut Minggu justeru ‘Ngad’ short of ‘Ngahad’ as Javanese susah menyebut huruf arab ‘Ain’.. so ‘Ahad’ dibaca ‘Ngahad’ he..he.. Orang Minang juga menyebut hari Minggu sebagai ‘Ari Aheik’ loghat Minang untuk ‘Hari Ahad’…di daerah lain tauk ya.. tapi akhir-akhir ini kata Ahad mulai banyak dipakai secara resmi, terutama di kalangan Islam untuk mengganti kata Minggu, karena ‘Minggu’ is absorbed from Portuguese while other six days from Arabic. Nah..kata ‘Bila’ menurut Kamus Umum Bahasa Indonesia mempunyai 2 arti : 1. Jika (if), short of apabila, misal “Silakan mampir ke Tanah Abang bila ke Jakarta. 2. Kapan (when), misal “Bilakah paman datang dari Bandung?”. Tetapi akhir2 ini penggunaan Bila untuk arti No.2 (when) ini telah banyak diganti dengan kata “Kapan”. Anyway..di daerah2 Melayu Indonesia masih digunakan, like in Padang/Palembang “Bilo tibo?” for “Kapan datang?”. Eh..by the way, kalo ada duit lebih boleh juga kita beli Kamus Umum Bahasa Indonesia...dijamin kata2 yang dipakai di Malaysia yang menurut kita asing bin Aneh ada semua disitu.. Bahasa menunjukkan Bangsa, gitu loh…

#38 mat ali 13-Oct-2005, 10:21 MYT
kengkawan semua kalau ada masa cubalah melawat kat blog imansyah.."Adu Domba Di Blok Ambalat"..orait juga ada seorg melayu betawi nama Abdullah Sungkar pandangan dia fulamak macam pahlawan buta dari gua hantu heheheh

#37 Azys 11-Oct-2005, 15:37 MYT
Kepada Semua,
Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

Mat Ali,
Di bulan puasa ni jangan marah-marah.

Kami masih membutuhkan kamu di ruangan ini.....

#36 jon 3-Oct-2005, 00:45 MYT
Actually I think "Indon" came from the shortform of INDOnesiaN word popularised by English dailies it seems

#35 Raden Awang 28-Sep-2005, 17:07 MYT
Nona Fai tak juge lah... Kite di Indonesia sebenarnye seneng lho dengar orang malaysia cakap, but diakui agak sulit buat memahaminya/catch the words (maksud aku.. kalian cakap too fastlah), as a Javanese.. I dengarkan Malaysian cakap, macam orang Riau cakap loghat Pekanbaru, atau orang Padang cakap bahaso Minangkabau...cepat kali lah ngomongnya... jadi agak susahlah buat memahami... kita oke-oke aja kok sama budaya Malaysia..we take it much as Budaya Sumatra.. sangat mirip.. jadi tak mungkin kami not absorp budaya sendiri. We fell in love with the way Siti Nurhaliza sapa di panggung...Ohoiii... senangnye..Sedap dengar tu... in my city (jogja) her concert sold-out..do u know?

#34 mat ali 28-Sep-2005, 10:50 MYT
Ms Fairy i bukan ada apa2 pun cuma suka2 provoke saja nak tengok mcm mana org akan melatah...thats what i'm trained for...an art of negotiation juga tu..org kalau cepat melatah lazimnya tak akan guna otak tapi hati masa tu kita sikat lah..thats how we succeed in nego...anyway i must say that yo article was well written...bye bye selamat berpuasa

#33 Fairy 27-Sep-2005, 13:09 MYT
MAT ALI: Entah lah, I cannot answer you on why Indonesians do not seem to adapt our culture as much we do theirs. Maybe there's not much of what we have going into their country kecuali Siti Nurhaliza and Amy Search from his Isabella days. I believe the media plays a big role in disseminating information, beliefs and expectations.

Tapi ada jugak lah one or two Indonesians whom I've befriended in the past who have attempted to absorb the Malay that we speak - It's amusing yet endearing to hear them go "iye ke" with this sincere yet very trying accent.

#32 Wong Jowo 27-Sep-2005, 09:27 MYT
Ada dua hal yang kita inginkan: Jangan gunakan lagi kata "Indon" dan ajak saudara mara untuk melakukan hal yang sama.
Orang Bangladesh pun tidak suka disebut Bangla. Tahukah Anda?



#31 MAT ALI 26-Sep-2005, 16:19 MYT
to differenciate typical malays and 'soulful' malays vis a vis indons is pretty simple...typical malays would try to speak in indon's dialect with any indon he /she meets even to his/her maid...jadi ungkapan spt ini anda akan dengar bila majikan malaysia berurusan dgn pembantunya..."neng, bila ibu ke kantor nanti kamu jgn nongkrong saja ya...pastikan semua kerja rumah beres bila ibu pulang nanti ya"...jgn kira lagilah kalau org malaysia pergi ke negara indon...lebih indon dari indon...this is to prove that malaysians esp malays are very accomodative towards his so called big brother...the indon...but what i really don't seem to understand is why can't indons just reciprocate with what we have done...we have done everything to prosper our neighbour...tapi pemimpin2nya masa isu anwar ibrahim dulu secara terang2an sokong anwar....ahhhhh cukuplah

#30 Fairy 26-Sep-2005, 12:29 MYT
MAT ALI: First of all you sound frustatrated.

Ok I'll bentang my thoughts out here, no offense is meant on my part.

I do not doubt your experiences with the Indonesians - I am sure you are an old hand in dealing with our fellow neighbors seeing your involvement in diplomatic relations.

I do understand that there is tension between Malaysia-Indonesia in certain aspects and I do realize that there are some of them living here in Malaysia who appear to not respect our laws.

In the case of Bapak Nasrullah's view - yes he is my good friend from the Indo KL embassy. I was just facilitating him in expressing his take on the whole "indon" name calling on my website, though I must say that it is silly for Indonesians to assume that we mean ill by that truncated pronoun. I have already counteracted this ridiculous opinion in a related article on my website which I am sure you have read.

I however dislike stereotyping people based on what the few rogues from that particular group of people have done, no matter how big the number is. It is unfortunate indeed that some Indonesians choose to taint the good name of their country by acting irresponsibly. There is a lot more good than bad, actually.

And why do I insist that we be the first to respect them? I guess that's just the Malaysian in me talking. Very accomodating.

Sekian.

#29 MAT ALI 26-Sep-2005, 11:55 MYT
Fairy...why must u insist me or malaysians in general to respect the cultures of the indons when they themselves (most of them including mr. nasrullah, i suppose yo best fren) have never tried to understand our cultures...the malay idiom says 'bila masuk kandang kambing mengebek bila masuk kandang kerbau menguak' meaning one may try to adopt and adapt to the local cultures..as simple as that..and the latest incident i want to tell you ms fairy that indons here never tried to adapt the local cultures was manifested during and after the FA Cup final between S'ngor and Perak last week..after the match a scores of indons supporters wearing Selangor colours tore quite a number of seats and threw into the pitch...those hooligans came to support Selangor coz of Bambang Pamungkas and Elie Aiboy factor really brought disgrace to all malaysian fans and soccer fraternity...saya memang pasti 100 yang merosakkan kerusi stadium malam itu adalah org indon...bukan jawa tempatan...indon mempunyai ciri2 tersendiri yg mudah dikenali tapi sukar utk dihuraikan dgn perkataan samalah apabila sdri ke chow kit road sdri pasti dapat bezakan dgn mudah yg mana indon dan yg mana local...it really hurt me when u say that respect must be given and not be earned...i must say that i know indons' characters like i know my back of the palms...i'm in a diplomatic service and has been in indonesia for many years...nothing can match experience my dear...

#28 Fairy 22-Sep-2005, 10:22 MYT
MAT ALI: Tenang, ini hanya bentangan satu pandangan saja, everyone is entitled to their own opinion, including you lah of course.

Walaupun kita sebagai orang Malaysia tidak bermaksud untuk melecehkan orang Indonesia dengan penggunaan 'Indon', kita harus hormati argument mereka.

Tapi orang Indonesia juga harus sedar kita juga tidak punya niat buruk memanggil mereka 'Indon.'

Dua-dua pihak mestilah bersikap matang!

A wise friend once said: "Respect has to be given before it can be earned."

Clearly Mat Ali, you do not seem to know how to do this. If you want someone to respect your culture, you must show that you respect theirs first, regardless of what you think about their culture or views.

#27 MAT ALI 21-Sep-2005, 15:51 MYT
i'm a malaysian and i must say that the writer himself is just another typical indonesian...a hypersensitive lots eventhough he has been ini negara orang..why make a big fuss about the word indon...it just a truncated word of indonesia or indonesian and has nothing to do with looking down upon everything indonesian...please respect the culture of malaysian, that is my only request from you mr nasrullah and don't ever try to push your words into our mouths...sama juga anda juga tentu tidak mahu kalau kami org malaysia katakan kamu kurang ajar kerana menggunakan perkataan BUTUH kerana perkataan itu amat aib jika diucapkan kpd umum kerana ia adalah alat kelamin lelaki yg disebut secara kurang ajar selalunya apabila marah perkataan spt KEPALA BUTUH PAK HANG akan disebut...jadi kalau anda menyebut MALAM INI AKU MEMBUTUHKAN IBU KAMU SEHINGGA PAGI maka ia boleh mengundang maut...kami rakyat malaysia tak marah pun kalau orang indon guna perkataan BUTUH krn sedar ia bukan BUTUH yg kami fahami di sini...ada paham???

#26 Aulia 16-Sep-2005, 16:40 MYT
Hm, interesting. honestly, this is the first time i've heard such a thing. for me, being an indonesian (i'm afraid that if i write 'indon' ppl will backlash at me) in singapore, i really have no problem being called 'indon'. well, perhaps it's my ignorance, not knowing that for some ppl it's a derigatory term. but it does make sense, come to think of it. (hopefully no one misinterpret my comment). indonesians is definitely far too long to be used in conversations. and regarding WNI, sure, if u speak it in malay/indo, there's no problem, but in english? W-N-I. would u really want to use such an impractical abbreviation? personally, i won't. as for ind and ina, hey, even though it's a common abbreviation (in international event), i dun think it's really practical to use it in everyday conversation.

it's not only me, but my fellow indonesians here have no objection at being called indon. but perhaps it's only in singapore, not in malaysia.

sorry, i dun mean to betray my own country

#25 baharin 3-Sep-2005, 15:42 MYT
saya orang Malaysia. perkataan Indon adalah hanya nama pendek bagi Indonesia kerana orang Malaysia beranggapan nama Indonesia terlalu panjang untuk disebut. Jadi dari situlah lahirnya nama Indon. Ia langsung tidak ada maksud untuk memburukkan ataupun memandang rendah kepada orang Indon. Kami berjiran, malah beragama Islam, jadi kenapa harus bergaduh sesama sendiri sedangkan kita boleh bersatu menjaga negara kita bersama.

Manalah tahu satu hari nanti Indon sudah tiada wang, dan Malaysia boleh membeli Indon dan satukan jadi Malaysia =D

#24 indo people 29-Aug-2005, 11:50 MYT
yailah waktu gue liat tv, ada sebuah koran malaysia dengan tulisan INDON jd headline.
gue jg ga suka ama tu julukan. emang orang indonesia semuanya TKI ILEGAL. asal tau aja dr 230 juta orang indonesia. yg jd pekerja di malaysia tu cuma 1 juta doang.

#23 wargaindon - Website   27-Aug-2005, 21:07 MYT
opo seng menyebabkan warga malaysia melecehkan orang indon

#22 ambar - Website   19-Aug-2005, 10:12 MYT
Kami kadang risi dengan julukan itu. Di Singapura sepertinya terlalu biasa. Tapi thanks untuk posting ini. Salam

#21 Afiqah 11-Aug-2005, 19:14 MYT
A'kum semua..Beberapa tahun dulu masa saya masih study, kami hidup rukun dan damai berdampingan dgn students Malaysia, stiap ada potluck mesti judulnya "khas utk Malindo" (Malaysia dan Indonesia). Masa balik dari Canada dulu, terus terang saya juga terkejut sekali "mendapati" para warga Malaysia tercinta menggelar kami sodara serumpunnya dgn nickname "Indon",Koq ya perlakuan org2 KL dan sekitarnya Ternyata.. laen ya dgn teman2 masa study dulu?? memanglah menggores hati skalee sodara2.. tapi let's see the bright side lah mungkin dgn meng-address kita bgitu mereka (Malaysian) akan merasa lbh familiar lah kot?.. saya stuju aje kalo kita lbh baik try to think positively about this matter..mari kita berusaha utk tampil tegar dan coba tersenyum biar mereka tahu kita bangsa yng berjiwa besar.. OK ga' sih?.. (Ibu dari 3 orang anak yg kesemuanya M'sian)

#20 adi 20-Jul-2005, 13:17 MYT
Gue nggak habis pikir kenapa orang malaysia sekarang meremehkan INDONESIA TERCINTA,mungkin orang malay bisa bilang "kita kan sama2 sodara,jadi gak usah dipermasalahkan perkataan Indon".Trus JADI ENAK DI LOE GAK ENAK DI GUE DONK...yA BEDALAH KALO EMANG SODARA STOP PEMAKAIAN KATA INDON TAPI INDO..DASAR KELIHATANNYA AJA KALIAN BAIK TAPI SEMUANYA ORANG MALAYSIA MUNAFIK DAN KORUP, INGAT KAMI SUDAH PERNAH DIBOHONGIN PEMERINTAH TERDAHULU..MUNGKIN KALIAN PIKIR PEMERINTAHAN KALIAN BERSIH DARI PENYELEWENGAN DAN KORUPSI TAPI..KITA TUNGGU AJA 1O TAHUN LAGIII...HIDUP INDONESIA!!!!!!!

#19 Azys 14-Jul-2005, 16:58 MYT
Ehem.. ehem..Jangan ribut-ribut...

Ingat kan dah settle dah benda ni???
Rupa-rupanya ada kesinambunganya...

Tak baik gaduh-gaduh sama-sama bangsa, makan gado-gado sama-sama lagi baik...iya kan??

#18 dinda 11-Jul-2005, 21:48 MYT
setuju2..kawan saya pernah berkata bahwa indon itu artinya warga Ina yg ilegal,benar atau salah?
kalau saya pribadi juga tak enak kalau dipanggil indon,kan jadi negative thinking...
peace on y'all!

#17 ABA - Website   21-Jun-2005, 01:16 MYT
Indon memang berkonotasi negatif bagi kami

#16 Najwa 7-Jun-2005, 11:15 MYT
Salam sejahtera. Sebenarnya saya tak pernah lansung terlintas terdapat isu perkataan 'indon' dikalangan kami rakyat Malaysia. Ketika terbaca artikel ini secara tak sengaja baru saya teringat akan sesuatu. Saya telah ke Medan dan Jakarta pada Disember '04 yang lepas. Saya 75 berdarah melayu Maalaysia. Selebihnya dari jawa Indonesia. Kebetulan bercuti selama 2 minggu di sana jadi saya sempat memiliki nombor telefon Indonesia. Jadi tanpa rasa bersalah atau ragu-ragu saya meletakkan nama 'dio indon' dalam buku telefon saya yang membawa maksud 'saudaraku dio yang berasal dari indonesia'. Beberapa hari kemudian, dio ingin melihat telefon bimbitku, lalu saya ditanya "Mana namaku?". "Ada disitu, cuba cari 'dio indon'". Saya ditanya kembali "Kenapa Indon?". Saya menjelaskan yang itu hanya perkataan singkatan dari Indonesia. Baru dia faham.

Apa yang saya dapat dari peristiwa tersebut adalah kelainan dari segi penyebutan suatu perkataan itulah yang mencerminkan keistimewaan kedua-dua belah pihak. Tidak harus merasa tertekan atau ditindas kerana kami rakyat Malaysia sangat berbangga dengan jiran-jiran kami Indonesia, Singapura, Filipina, Brunei yang berkongsi budaya.

Contoh lain: Seingat saya tiada perkataan ahad (sunday) dan bila (when) dalam percakapan Indonesia. Saya seringkali tersasul apabila menyebut ahad/bila semasa berada di sana. Pada saya, kamu orang Aceh, Iban, Jawa dan sebagainya... kita masih di bawah satu rumpun melayu. Jadi, kenapa tidak kita kongsi sahaja perbezaan yang kita miliki dan bersama-sama menaikkan martabat bangsa kita, bangsa melayu ke peringkat yang lebih maju, Insyaallah.

Takkan melayu hilang di dunia!

#15 Muslim Alrasyid - Website   31-May-2005, 21:11 MYT
Dalam judul sebuah lagu kelompok legendaris Indonesia yaitu fanber's dinyatakan, " My country is Indonesia"

#14 Muslim AlRasyid 31-May-2005, 21:03 MYT
Iyalah...kalau sekiranya masalah perkataan "Indon" ini bagi Malaysia tidak berkonotasi negatif terhadap "My country is Indonesia", seperti judul lagunya Fanber's, tak apalah (It's doesn't matter)...but this opinion for my self doang, I don't knows for people's opinion, ask them. Because every people different taste.
Akan tetapi, Mbok ya ucapkan jugalah kata, nama, atau sebagainya dengan lengkap sehingga antara satu sama lain merasa senang & bahagia. Berapa kalilah panjangnya, hanya menulis atau menyebut kata"NESIA-nya" sahaja ya nggak! oke.

Selamat maju jaya Bang Nasrullah Ali Fauji.
from your brother Muslim Alrasyid

#13 Fairy 27-May-2005, 17:44 MYT
EKO: Terima kasih atas penjelasan anda. Saya ikut setuju kalau sebenarnya orang Malaysia tidak ada niat untuk merendah2kan orang Indonesia dengan perkataan 'Indon'.

#12 bibi - Website   27-May-2005, 15:32 MYT
Honestly, I think the word Indon is 'degrading'. I have an Indonesian friend and she's one the smartest people I've ever known and it's almost unthinkable that I call her 'orang Indon'. So, it's obvious which class she comes from right?

#11 Azys 27-May-2005, 14:50 MYT
Eko,
Gue ikut setuju.
Ada benarnya tuh...

#10 eko schuscanto - Website   22-May-2005, 10:49 MYT
kata 'indon' bagi yang bertempat tinggal di Malaysia sudah menjadi bahasa sehari-hari dan tidak ada maksud apapun terhadap Indonesia .. bisa kita sebut sebagai nickname-nya indonesia.
seperti kita memanggil teman kita yang mempunyai postur gemuk dengan nickname 'gendut'. tetapi kalau yang kita panggil 'gendut' bukanlah teman kita bisa jadi dia akan marah atau sakit hati.
kembali ke masalah 'indon' bagi yang merasa dekat dengan Malaysia atau sebaliknya kata 'indon' tidaklah menyakitkan tetapi bagi orang yang belum akrab dengan Malaysia kata 'indon' bisa diartikan macam-macam dan dia akan sakit hati.
kembali ke masalah persahabatan, kalau teman kita tidak senang dipanggil 'gendut' apakah kita akan tetap memanggilnya dengan 'hai gendut' ?
Dari permasalahan ini sebaiknya kita tetap menggunakan 'indonesia' untuk memulai berbicara atau sebagai defaultnya dan kalo kita sudah dekat kita bisa menggunakan 'indon' / 'indo'.
semoga tulisan saya bisa semakin mempererat persaudaraan antara Indonesia dan Malaysia .. Amien.

#9 Allen - Website   21-Apr-2005, 01:40 MYT
Lewat pengalaman pribadi saya selama berkunjung selama satu bulan di Kuala Lumpur Malaysia dan juga mengunjungi negara bagian lain di Malaysia seperti Negeri Sembilan dan Pahang...serta lewat pergaulan dengan beberapa orang teman yang berasal dari Malaysia, saya berpendapat bahwa perkataan "indon" itu memang digunakan sebagian besar rakyat Malaysia sebagai pencitraan negatif terhadap orang-orang Indonesia.

Kita dapat mendengar/membuktika n dalam penggunaannya sehari-hari di Malaysia, kata "indon" itu selalu diucapkan dengan intonasi mengejek dan raut wajah yang mengejek/merendahkan orang Indonesia...biasa nya dalam bentuk kalimat "Are you Indon ker?" Kalimat itu diucapkan dengan nada/intonasi yang merendahkan, dengan penekanan bahwa kata "indon" itu merujuk pada sesuatu yang tidak bagus/sesuatu yang remeh.
Secara psikologis dekade ini memang rakyat Malaysia merasa "lebih hebat" dari rakyat Indonesia karena pembangunan negeri mereka yang mereka nilai amat baik dan mereka merendahkan Indonesia akibat keterpurukan ekonomi Indonesia dan oleh adanya pengiriman tenaga kerja Indonesia ke negara mereka yang bergaji rendah dan mereka keluhkan berperangai buruk...sebenarnya kesombongan rakyat Malaysia seperti itu sungguh picik sekali...namun disadari atau tidak oleh sebagian orang, itulah kenyataan yang sedang melanda moral sebagian besar rakyat Malaysia selama dekade terakhir ini...
Demikian lah pendapat saya.

#8 Azys 19-Apr-2005, 15:07 MYT
Sikit punya hal pun nak bising-bising.
Indo ke Indon ke WNI ke hanyalah ungkapan saja.
Yang penting kita ni serumpun. Sama saja.
Dalam hal ni tiada siapa pun yang hendak merendahkan sesiapa. Inya hanya satu ungkapan.. itu saja.
Malaysia ke Indonesia ke, asal-usul nya serupa.
Tiada siapa yang lebih atau kurang.
Jangan lah mudah sensitif.
Kurang kan sifat sensitif, rendah diri jika mau terus maju!!!!
InsAllah. Amin.

#7 faiz 15-Apr-2005, 21:42 MYT
perkataan indon bagi saya tidak ada makna nak menghina bangsa indonesia ,sebabnya bangsa indonesia dengan malaysia adalah satu rumpun. walaupun tidak ada didalam mana - mana kamus. perkataan indon senang dipanggil .tidak ada istilah kita hendak memperlekeh perkataan tersebut . bagi orang yang tidak mengerti memang dia rasa rendah diri.tetapi bagi ilmuan dan cediakawan bagi mereka tidak ada makna. ramai saya jumpa orang indonesia sendiri kalau jumpa dari mana? dia jawab dari indon. sebab perkataan indon sudah jadi perkataan biasa di malaysia dan orang indonesia yang bekerja di malaysia. inilah pandangan membina dari saya dimalaysia.

#6 Ahmad Munawar - Website   24-Mar-2005, 11:55 MYT
Hi Teman Teman,

Saya Ahmad Munawwar dari Malaysia, sedang saya mencari (search) di google tentang online dictionary bahasa Indonesia ke Bahasa Malaysia, maka saya terjumpa website Nasrullah Ali-fauzi membicarakan tentang perkataan "indon".

Secara pengalaman nya, saya sering mendengar perkataan ini diucapkan merujuk kepada teman teman dari Indonesia.

Ini kalau di teliti tidak hanya berlaku kepada warga Indonesia bahkan ia nya juga berlaku kepada warga dari Bangladesh "Bangla", dari Pakistan "Paki" etc.

Saya rasa ianya juga berlaku kepada Warga Malaysia tetapi tidak begitu meluas.

Selama dua tahun saya di U.K, kadang kala terdengar juga mereka menanyakan saya "are you Malay?"

Jadi seolah-olah nya Malay itu mewakili Melayu.

Saya cuma merasakan itu satu betuk singkatan bahasa yang tidak formal.

Untuk menjaga kesucian Bahasa dan Bangsa, saya secara peribadi tidak menyukai perkataan seumpama itu di ucapkan.

Semoga ucapan seumpama itu dapat dihindarkan.

Hanya pandangan yang lemah dari saya

#5 FieL 17-Mar-2005, 23:07 MYT
indo is good but WNI? so malaysian will be WNM? hehe.

#4 fanny fristhika nila 16-Mar-2005, 17:23 MYT
kalau memang mau disingkat, knpa ga menyingkatnya dengan indo. not indon. it's really disturbing me every time i hear that phrase.

#3 Fairy 14-Mar-2005, 11:42 MYT
Nasrul, terima kasih atas sumbangan artikel thought-provoking ini.

#2 Adh3 - Website   14-Mar-2005, 10:25 MYT
Hehehe ngga nyangka yg nulis orang Indonesia Berbeza sekali ^_^

#1 adi wahyu 14-Mar-2005, 06:15 MYT
Indon memang berkonotasi negatif bagi kami. Kami pun selalu memanggil orang Melayu atau orang Malaysia secara lengkap. Hakekatnya tidak ada bangsa Indon atau negara Indon di dunia ini. No Offence.

Terima kasih banyak tuk Nasrullah atas Artikel bagusnya.

Name:
Email:
(not displayed)
Website:
Verify: code: : Please type the verification code as you see below:

 Remember me
Say what?


Back to MyIndo.com

 


MyIndo.com Copyright © 2005. Website designed by Ryan Wijaya.